Dragi colege și colegi,

O candidatură ar trebui formulată ca o confesiune în care să poți include cu sinceritate cine ești și ce dorești să faci. Cred că am ajuns să ascundem gânduri și intenții sub cuvinte frumoase din obișnuința de a nu ne privi unul pe altul în ochi și de a nu mai găsi puterea de a fi sinceri unii cu ceilalți. Avem programe și proiecte, avem platforme și construcții sofisticate, dar nu avem momente de sinceritate și claritate care să aducă încredere în cei lângă care ne construim viitorul. Așa că o să vă rog să vă găsiți câteva minute libere pentru a citi motivele pentru care am decis să candidez la președinția USR PLUS.

Cine cui fură partidul?

E momentul potrivit pentru a discuta despre această ipoteză care circulă de câțiva ani și e bine înfiptă în folclorul intern. Se spune că într-o seară întunecată, la lumina telefoanelor, am complotat cu Cristi Ghinea să infiltrăm partidul lui Nicușor Dan și să facem tot ce putem pentru a-l lua în stăpânire. Este imposibil să demontez o astfel de teorie conspiraționistă indiferent de cât de multe argumente logice sau evidențe aș pune pe masă. Cel mai simplu ar fi fost să se observe filiația lui Cristi Ghinea.

Ce pot însă spune cu maximă siguranță e că un partid nu se poate fura. Un partid se poate înșela în unele momente, dar nu se poate fura. PNL, PNȚCD, PD și PSD au avut în 30 de ani lideri care păreau că domină partidul cu mână de fier, dar care, atunci când nu au mai înțeles că sunt datori în primul rând celor care au avut încredere în ei, au dispărut rapid la coșul istoriei. Mi-aș dori, așadar, să ne lepădăm de obișnuința de a gândi că totul se învârte în jurul liderului și să evităm ideea de proprietate politică. Abia atunci o să vedeți că un partid nu se poate fura.

Un partid își alege un lider și o echipă de conducere care este datoare să îl servească și să îl ajute să crească. Partidul nu este proprietatea acestei echipe sau a liderului, nu trebuie să se identifice în exces cu acești oameni, pentru că riscă să își piardă propria identitate și să se prăbușească în neființă odată cu trecerea liderilor. Am învățat multe lecții politice în România și în Europa și, pentru că știu foarte bine cât de complicat e să construiești o organizație politică, am decis cu greutate să fac pasul în politică atunci când l-am făcut. Și, cu riscul lipsei de modestie, vă spun clar și apăsat că nu sufăr de iluzia puterii absolute care te face să crezi că un partid există pentru tine, e un vehicul politic personal și că el îți aparține ca o jucărie supusă unor reguli arbitrare.

Să nu ignorăm trecutul recent

Pentru mine, Nicușor Dan rămâne în bună măsură o enigmă. O parte din mine îl stimează, o parte nu-l înțelege. Aș vrea să spun câteva cuvinte despre el, pentru că el face parte din istoria noastră, pe care nu e normal să o ignorăm, indiferent de situația în care ne găsim. La fel ca majoritatea dintre noi, eu cred că a jucat un rol important în istoria partidului și cred că acțiunile sale la momentul potrivit în istoria României au oferit speranță și încredere în viitor multora dintre români. Este un fapt remarcabil pe care nu îl putem uita sau ignora. Dincolo de acest fapt, îmi e greu să îi înțeleg multe dintre deciziile sale politice. Avem un partid cu potențial, dar care s-a obișnuit să fie împărțit în tabere. Cred că, dacă Nicușor Dan ar fi ales să rămână, nu am fi avut astăzi „nicușoriști”, „barniști” sau „cioloșiști” și el ar fi putut fi acum primarul Capitalei cu un mandat mult mai clar și mai puternic susținut. E o lecție din care trebuie să rămânem cu ce e bun și din care să învățăm că negocierea politică este vitală, în timp ce construirea de cazemate nu duce decât la război.

 

Îmi doresc să depășim ca organizație situația taberelor. Acest fapt vulnerabilizează partidul și creează breșe politice care vor fi mereu speculate de adversarii noștri. În același timp, cei care se vor găsi în tabăra care pierde vor avea mereu o viață politică mizerabilă, un cerc vicios imposibil de rupt, pentru că nu vor găsi niciodată înțelegere la învingători și singura lor soluție va fi contestația permanentă. Este de neacceptat să intri voluntar în politică doar pentru a ajunge să te închizi în spatele victoriei din alegeri sau să fii în tabăra care aruncă cu bolovani în geamurile învingătorilor. Știu că există acest mod de gândire în societatea românească, știu că plecarea lui Nicușor Dan a pus paie pe foc, știu că fuziunea a creat un alt stres, dar pentru mine partidul acesta este o șansă să schimbăm mentalități și nicidecum să le reproducem între noi.

 

Aș fi vrut să nu candidăm cu nume de listă care te fac să auzi în surdină că asta e lista lui Barna, lista lui Coliban sau a lui Cioloș. Nu putem din motive de regulament, dar m-aș fi bucurat să nu le avem, pentru că la finalul alegerilor nu aș vrea să vedem alte tranșee și alte cazemate care să ducă la sancțiuni, suspendări și excluderi. Sunt deja prea multe și cred că folosirea excluderii ca măsură punitivă construiește o cultură politică în care gândul și vorba vor fi infracțiune.

Și tot despre tabere și cum se comportă ele. E un semn de mare pericol organizațional atunci când unii membri își imaginează că există o tabără care face și desface și astfel se simt datori să își modeleze comportamentul pentru a obține beneficii, susținere sau oportunități. Nimic rău cu devenirea politică, dar e model deficitar în care apartenența la o tabără este singurul criteriu de funcționare internă. Al meu e mai bun decât al tău pentru că e al meu, în timp ce restul se împart în oameni de încredere sau nu în funcție de tabăra pe care o aleg. Mărturisesc aici, în același spirit al sincerității, că am căzut și eu, și „plusiștii” pradă acestor reflexe în acești doi ani de convulsii interne, pentru că acestea erau „regulile jocului”. Dar îmi asum tot aici să schimb aceste reguli de joc și să construim, împreună, o nouă logică.

 

Nu există alt antidot decât asumarea unei conduceri deschise, comune și decise să nu pedepsească sau să susțină oameni pe criterii de apartenență. Am pierdut deja oameni valoroși procedând astfel și știm bine că alții sunt în pericol dacă acest mod de a face lucrurile devine regulă de partid. Încă putem pune capăt acestei tendințe, dar nu o putem face decât dacă decidem asta împreună.

Mi se pare firesc, în schimb, să existe curente de opinie care au în spate viziuni și argumente, care să conviețuiască în partid în jurul unei platforme comune de valori și principii care să ne determine identitatea. Îmi dau seama că nu e ușor, dar vom putea deveni un partid credibil care să atragă susținători dacă opinia argumentată nu se va transforma în delict, pedepsit de cei împotriva cărora îndrăznești să grăiești.

Un partid cât o țară.

Dacă nu vom reuși să construim un partid puternic și mare, vom dispărea. Nu am niciun dubiu în a prezice acest deznodământ. În funcție de procentul din 2024, ne vom afla într-una dintre următoarele situații: lideri de coaliție, partid-balama sau în opoziție. Mai există și două situații extreme pe care trebuie să le tratăm ca fiind absolut excepționale: fie câștigăm singuri alegerile, fie ieșim din parlament. E cazul să tratăm cu realism viitorul și să înțelegem că am obținut ca partid câteva pârghii, dar insuficiente pentru ceea ce ne doream să facem, că reformele noastre nu sunt și ale partenerilor noștri de coaliție și că acest lucru se va vedea la alegeri și, mai ales, încă nu avem o organizație politică suficient de puternică pentru a avea candidați serioși și competenți în absolut toate localitățile și nu putem atrage suficient de mulți profesioniști pentru nevoile și soluțiile pe care le-am identificat. Dacă vrem să fim o organizație puternică, ar trebui să avem pentru orice funcție ministerială un minim de trei variante credibile și să pregătim echipe complete în toate satele și orașele din România.

 

Am ratat parțial accesul la resursa de profesioniști pe care o are România, o mare parte din ea plecată în diaspora. Ne facem vinovați de această situație, pentru că multe dintre mecanismele noastre interne au îndepărtat oamenii buni pe care i-am fi vrut alături de noi sau nu am fost atractivi pentru cei care ar fi fost interesați. Este esențial să corectăm acest lucru, să ne asumăm o strategie care să nu îndepărteze oamenii dispuși să se implice și aici vă rog să înțelegeți că, atunci când auzi mereu de excluderi, tabere sau certuri, cei care ar putea să vină și să se implice nu vor face niciodată pasul acesta.

Deși am crescut remarcabil, încă nu suntem suficient de mari pentru a face față situațiilor excepționale. Când vom câștiga singuri alegerile, se vor găsi suficient de mulți oameni să ne bată la ușă. Până atunci, trebuie să fim pregătiți să facem față pericolelor pe care din ce în ce mai multe sondaje încep să ni le arate. Stăm în continuare slab în zona rurală, care este greu accesibilă unui partid nou creat. Am un mare respect pentru colegii care au construit filiale USR PLUS la sat, știu că le este de zece ori mai dificilă misiunea decât în zonele urbane. Este dincolo de dubiu că scorul național ne va fi afectat cât timp nu construim o prezență consistentă în rural și cred că trebuie să dedicăm acestei zone o strategie specială în perioada imediat următoare. Așa cum trebuie să reîncepem să fim un magnet pentru tineri, să oferim resurse și libertate organizației de tineret, pentru că nu duc lipsă de creativitate și de idei de inovare.

Nu în ultimul rând, ne datorăm nouă înșine și celor care ne susțin sau ar putea fi atrași să o facă o clarificare de identitate. Pe cine reprezentăm noi? Care e poziția noastră pe teme societale majore, de la statutul femeii în societate și până la raportarea la credință și religie sau la teme care aparent sunt în opoziție, dar pentru care va trebui să găsim o cale realistă, cum ar fi dezvoltarea economică și protecția mediului? Eu unul vreau să ies din ambiguități. Vreau să ne asumăm un electorat, să ni-l asumăm nu pe clivaje socio-economice sau rural-urban, ci pe aderența la identificarea cu valori și poziționări clare. Odată ce ne-am identificat acest electorat, îmi doresc ca politicile publice pe care le promovăm să îl servească.

În ce privește guvernarea, acolo avem datoria deservirii interesului public general, ceea ce înseamnă abilitatea de a găsi compromisuri viabile, funcționale, între politicile asumate ideologic de noi, ca partid, și interesele publice legitime ale întregii societăți. Asta înseamnă, în viziunea mea, politica în serviciul public.

Pericolele care ne pândesc

 

Să ne pregătim pentru ce-i mai rău pentru a fi siguri că avem o șansă. Ruptura de la PNL nu e de bun augur. Sper să se găsească o soluție, dar un conflict între premier și președintele Camerei Deputaților nu e niciodată un eveniment trecător și care poate fi ignorat. Sunt extrem de îngrijorat, dar deloc surprins, pentru că politica românească suferă de mania ideii că „învingătorul ia totul”. Problema e că acest mod de existență distruge, pârjolește și nu permite revenirea în timp necesar pentru a face față alegerilor. Sondajele despre care am pomenit se vor înrăutăți, suntem într-o coaliție de partide care gestionează reforme neîmpărtășite, ceea ce presupune că parte din programele noastre politice, din promisiunile noastre vor avea de suferit. Așa cum PNL e condamnat să guverneze cu noi, și noi suntem prinși în siajul evoluției lor, dacă vrem să rămânem la guvernare pentru a ne promova reformele, fie că vrem, fie că nu vrem.

 

Și acesta este un al doilea motiv pentru care e nevoie să construim un partid mare. Pentru că, dacă nu reușim să o facem, vom vedea PSD combinat cu AUR revenind la guvernare. Deja cele două colaborează și inventează doctrine social-conservatoare ca să justifice o viitoare alianță otrăvită. Iar reîntoarcerea la guvernare a PSD cu o aripă extremistă sub braț înseamnă anularea ultimelor decenii. Discursul periculos pe care îl promovează, în care Occidentul e dușmanul de care trebuie să ne ferim, reinventarea unei mândrii false bazate pe fantasmagorii și minciuni propagandistice, totul va duce la distrugerea șanselor României la bunăstare pentru următoarele decenii.

Cine e mai bun? PLUS sau USR?

Știu că există o preocupare permanentă în a compara modele organizaționale, momentele din viața noastră când am fost separați, nostalgiile pentru istoria care s-a scurs. Am căzut și eu, și colegii mei pradă acestora de multe ori. Încă avem aceste zbateri interne și acest congres trebuie să fie momentul în care punem punct și ne maturizăm rapid ca organizație.

Era mai bun sau mai rău PLUS decât USR? Nici vorbă, am construit o organizație politică în care s-au investit mult efort, voluntariat și multe bune intenții, dar asta nu o face mai specială decât altele. Nici USR nu a fost mai bun sau mai rău, nici unii nu am fost mai deștepți sau mai înalți. Este o falsă generalizare, în orice direcție, am căzut mulți pradă ei și am uitat în acest chin al facerii noastre că existăm doar pentru că societatea a avut și încă are nevoie de noi. Dacă România nu ar fi fost condusă dezastruos de celelalte partide, niciunul dintre noi nu am fi fost probabil aici. Așa că nu putem ignora istoria și ceea ce ne cer cetățenii și să alegem să ne pierdem timpul discutând inutil cine e cel mai cel. Fiecare are calitățile sale în raport cu nevoia societății, nu raportat la colegul din dreapta sau din stânga. Să fii mai bun ca celălalt nu are nicio valoare dacă nu răspunzi nevoilor cetățenilor. Să nu uităm niciodată că suntem în politică pentru ei, că reflectăm într-o anumită măsură diversitatea societății a cărei parte suntem, nu ca să ne lăudăm sau să ne criticăm între noi.

De ce „am părăsit” România pentru Europa și de ce mă întorc

Am spus de la primul pas politic formal al PLUS că proiectul meu este România. Nu a fost slogan gol, a reprezentat voința mea reală de a da tot ce am și tot ce pot pentru proiectul modernizării României. Mi-am asumat participarea la alegerile europarlamentare, primele în care candidam împreună și unde aveam nevoie de un rezultat bun ca start al campaniei de doi ani, nu pentru „a fugi” la Bruxelles, ci pentru a duce noul nostru proiect politic cât mai sus. Și am reușit tocmai pentru că am fost uniți, în mod cert cel mai coeziv moment al istoriei noastre comune.

Președinția Grupului Renew Europe în Parlamentul European nu a fost ceva anticipat sau plănuit. Renew Europe, format din peste 30 de partide din 22 de state membre, este un grup liberal-centrist, cel mai proeuropean din Parlamentul European, campion al valorilor democrației și statului de drept, apărător al drepturilor individuale, promotor al unei economii durabile și, mai mult decât orice, al unei integrări europene echilibrate, de la Est la Vest și de la Nord la Sud – toate, valori și orientări politice de care sunt foarte atașat.

Șansa de a conduce al treilea și cel mai influent grup politic european mi-a dat posibilitatea și responsabilitatea să promovez aceste valori cu care mă identific, să modelez decizii europene, dar și să obțin cat mai multe pentru România. Alegerea mea ca președinte Renew Europe a fost nu doar o victorie personală și a delegației USR PLUS, ci și recunoașterea mult așteptată că România este văzută la Bruxelles ca un stat membru cu greutate. Obiectivele pe care le-am marcat în campania noastră de europarlamentare sunt aproape în totalitate atinse, tocmai pentru că noi am avut această forță. Urmarea acestui fapt a fost participarea lui Dan Barna la prezidențiale. Nu voi comenta aici dacă rezultatul a fost bun sau rău pentru noi, dar vreau să înțelegeți contextul în care s-au desfășurat lucrurile.

Ce aș vrea să fie clar e că nu am abandonat și nu am fentat niciodată misiunea mea internă. Am traversat țara de mai multe ori pentru a fi lângă candidații USR PLUS în toate cele trei campanii electorale care au urmat și sunt destui care pot depune mărturie pentru afirmațiile mele.

Acum, cu votul vostru, e timpul să mă întorc. Nu pentru că „nu îmi mai iese” la Bruxelles, așa cum am auzit că se avansează cu sârg pe diverse canale. Am construit ani în șir un nivel de credibilitate politică la nivel european care nu se șterge cu zisele unora. Am decis să mă întorc, așadar, pentru că la acest moment „proiectul România” de care vorbeam are nevoie de un USR PLUS puternic și mare. Un partid solid, coeziv, eficient, credibil în acțiunea publică, asta este tot ceea ce îmi propun, poziția pentru care vin în fața voastră este doar mijlocul necesar acestor obiective.

Acesta sunt eu, candidatul Dacian Cioloș, acesta este momentul de claritate și asumare pe care vi-l propun. Voi fi președintele din țară și din orice filială care are nevoie de mine, o voi face cu o echipă cât mai largă și incluzivă indiferent de învingătorii sau învinșii de la Congres. E nevoie de toți, e nevoie de cei mai competenți dintre noi indiferent de „tabăra” în care se prezintă acum, iar eu voi fi garantul acestor lucruri.

Trebuie scurtate mandatele conducerii

Mandatele sunt în primul rând ale celor care le dau, nu ale celor care le primesc. Eu nu vreau mandate lungi în acest stadiu al dezvoltării partidului. La PLUS, mi-am pus mandatul pe masă din an în an, tocmai pentru că membrii erau cei care trebuiau să decidă dacă direcția era cea așteptată de ei. Și acum, indiferent de prevederea statutară, eu vă cer un mandat de doi ani, nu de patru. Suntem la începutul ciclului de guvernare, iar în intern avem de împlinit fuziunea. În ambele putem face greșeli sau putem face ceea ce trebuie. Doar membrii pot – și trebuie – să decidă peste doi ani dacă președintele ales acum și echipa Biroului Național au îndeplinit aceste obiective. Astfel încât mă angajez acum în fața voastră că, dacă voi fi ales președinte al partidului, în 2023 voi convoca un nou scrutin și voi cere BN-ului să facă la fel. Pentru anul electoral 2024, va trebui să ne asigurăm că avem cea mai nimerită garnitură la conducerea partidului, cu cea mai bună strategie politică și cu cel mai pregătit candidat pentru prezidențiale.

Mai mult decât atât, îmi asum în fața voastră ca în maximum un an de la acest congres să vă reconvoc pentru o discuție cuprinzătoare asupra Statutului nostru. E foarte probabil că acum nu vom reuși să trecem prin toate propunerile venite de la voi. Nici consultările avute nu au fost suficiente. Și atunci voi organiza un proces suficient de lung și incluziv pentru ca peste un an să avem, în sfârșit, un statut complet, stabil și reprezentativ pentru ceea ce majoritatea dintre voi așteptați de la USR PLUS.

Uniți, reușim!

Dacian

Programul politic al echipei USR PLUS #UnițiReușim

Echipa noastră vă propune un program, însă, în spiritul principiilor cu care am intrat în politică, el este și o invitație la dialog.  Am considerat întotdeauna că orice viziune asupra viitorului este incompletă fără contribuția voastră, a tuturor membrilor, motiv pentru care, după ce vedeți cele zece puncte pe care le propunem pentru a avea un partid mai deschis, mai democratic, dar și mai funcțional, așteptăm contribuția voastră atât prin formularul de contact, cât și la fiecare membru al echipei.

1. Vrem un partid care promovează competența și performanța la guvernare

Credem că un partid este o organizație care prestează servicii de bună guvernare și, de aceea, vom căuta întotdeauna să promovăm oameni a căror competență dovedită corespunde cel mai bine cu rolurile care trebuie asumate în funcții publice sau în partid. Competența și potrivirea pentru rolul asumat trebuie să aibă mereu prioritate față de alte considerente. Suntem împotriva politicii de fațadă, a ignoranței și a „misecuvenismului” semidoct. Avem nevoie să creștem capacitatea partidului și a reprezentanților săi în funcții publice de a lucra strategic, coordonat și de a livra soluții de guvernare bazate pe date și analize aprofundate. Pentru acest lucru, ne dorim crearea unei Comisii de Politici Publice, care să includă specialiști la nivel local și național și care să aibă rolul de profesionalizare a propunerilor de politici publice și de evaluare constantă a guvernării și angajamentelor asumate. Această comisie va facilita, de asemenea, coordonarea dintre miniștrii, secretarii de stat și șefii agențiilor guvernamentale, parlamentarii, europarlamentarii și aleșii locali ai partidului, pentru a asigura o acțiune politică coerentă. În același timp, ne propunem să creăm la nivelul Secretariatului General un Departament de Strategie Politică format din specialiști din interiorul partidului și experți externi care să analizeze permanent tendințele din societate și să propună conducerii partidului linii de acțiune. Nu în ultimul rând, ne dorim ca în viitorul statut să introducem mecanisme de promovare și bonificare a competenței, inclusiv a competitivității filialelor.
Măsuri:
  • Crearea unei Comisii de Politici Publice, care să includă specialiști la nivel local și național și care să aibă rolul de profesionalizare a propunerilor de politici publice, de coordonare a acțiunii politice a reprezentanților USR PLUS și de monitorizare a guvernării;
  • Crearea la nivelul Secretariatului General a unui Departament de Strategie Politică format din specialiști din interiorul partidului și experți externi care să analizeze permanent tendințele din societate și să propună conducerii partidului linii de acțiune;
  • Introducerea de mecanisme de promovare și bonificare a competenței, inclusiv a competitivității filialelor (codificare și aplicarea de criterii de competență în procesele interne, inclusiv de desemnare a candidaților).

2. Vrem un partid care cultivă diversitatea, moderația, decența și respectul reciproc

Credem că un partid politic nu e un club exclusivist, ci o organizație publică ce trebuie să fie deschisă către societate, să reflecte diversitatea societății, inclusiv în ceea ce privește diversitatea de opinii, exprimată în cadrul ideologic agreat al partidului. Vrem un partid care să încurajeze dezbaterile, inclusiv cele în contradictoriu, atâta timp cât sunt argumentate, constructive și bazate pe respect. Vrem un partid care protejează opiniile minoritare și dreptul la libera exprimare.  În același timp, credem că atitudinile sectante, radicale sau extremiste, jignirile și atacurile la persoană nu își au locul în acest partid. Noul statut al partidului va trebui să reflecte pluralitatea și diversitatea noastră, inclusiv în reprezentarea în organele de conducere și în procesele de desemnare a candidaților pentru alegeri sau demnități publice. Ne dorim un partid care să cultive toleranța, dar și să aibă fermitate în reacții împotriva discriminării, grobianismului și lipsei de civilitate.
Măsuri:
  • Clarificarea strictă a limitelor în care membrii pot fi sancționați: sancțiunile nu pot avea ca bază opinii politice, ci abateri grave de la Statut și Regulamente; sancțiunile trebuie să se aplice în baza unui sistem gradual, în funcție de gravitate, asigurându-se dreptul la apărare; sancțiunile administrativ-disciplinare se aplică de către organele de arbitraj. 

3. Vrem un partid moral și responsabil, care servește interesul public înainte de orice

Credem că un partid politic e un mijloc de a servi interesul public, nu un scop în sine. De aceea, noi înțelegem să punem mereu interesul public înaintea interesului de partid, de grup sau individual. Propunem ca valorile de bază ale partidului să fie clar evidențiate în noul statut și într-un nou Cod Etic obligatoriu. Credem în puterea exemplului personal și în faptul că fiecare membru are obligația morală de a înțelege și transpune în practică responsabilitatea pe care clasa politică o are pentru bunul mers al societății. Vrem un partid ai cărui membri, lideri locali sau naționali, aleși locali sau naționali își asumă deciziile luate și sunt capabili inclusiv să facă un pas în spate, fără să fie marginalizați, atunci când nu își respectă angajamentele sau greșesc, chiar dacă acțiunile lor au fost făcute cu bună-credință. Persistența în eroare și neacceptarea greșelilor sunt periculoase și afectează credibilitatea întregului partid. Ne dorim ca și în deciziile colective să existe receptivitate la criticile constructive, capacitatea de a corecta rapid eventualele erori și procese rapide de a internaliza lecțiile învățate.
Măsuri:
  • Introducerea unui Cod Etic obligatoriu;
  • Cultura organizațională a partidului, derivată din statut, cod etic și regulamente, va trebui să includă cele mai înalte standarde de moralitate și responsabilitate.

4. Vrem un partid transparent

Credem că transparența este esențială atât în acțiunile publice ale partidului, cât și în interiorul său. De aceea, vrem un partid transparent în deciziile luate la toate nivelurile, dar și transparent față de public în ceea ce privește opțiunile de viziune și de politici alese, față de cheltuirea fondurilor publice ale partidului și ale aleșilor săi. Membrii trebuie să poată avea acces la dezbateri și la decizii atât printr-o platformă digitală avansată, cât și printr-un departament de comunicare internă la nivel județean și național care să fie disponibil și proactiv. Vrem un partid în care aleșii, demnitarii și reprezentanții săi numiți să își mențină transparența activității, de la platformele cu care candidează la implementarea, monitorizarea și evaluarea periodică a acestora.
Măsuri:
  • Crearea unei platforme digitale unice a partidului în care conducerea partidului, demnitarii și aleșii își prezintă activitatea;
  • Introducerea Orei BN: o oră pe săptămână de dialog deschis cu membrii la care să participe un membru al Biroului Național împreună cu un invitat (miniștri, parlamentari, europarlamentari, primari, consilieri etc).

5. Vrem un partid democratic prin schimbarea sistemului de vot și limitarea mandatelor

Organizarea unui partid reflectă modul în care acesta se comportă în sfera publică și la guvernare. De aceea, ne dorim un partid democratic și pluralist, în care organele alese iau decizii în baza mandatelor date de membri, prin statut și deciziile congresului, fără interferențe și fără ca aceste organe să fie ocolite direct sau indirect. Vrem un partid în care voința membrilor contează nu doar la alegerile interne, ci și între alegeri, când organele alese trebuie să organizeze consultări periodice. De asemenea, vrem un partid în care deciziile majore, precum alegerea organelor interne, desemnarea candidaților la funcții importante, stabilirea marilor direcții ale partidului, se iau prin vot direct, electronic al membrilor. Totodată, credem că este esențial ca partidul să stabilească o balanță a puterii echilibrată la nivel național, județean și local, care să evite baronizarea și controlul strict al unui lider sau al unui grup, care inhibă viața internă a organizației și blochează dezvoltarea. De aceea, vrem ca noul statut să prevadă o limitare a numărului de mandate și un sistem de incompatibilități care să asigure un echilibru de putere sănătos. Ne dorim filiale permeabile și funcționale, în care orice membru, nou sau vechi, să poată intra, participa și candida fără bariere.
Măsuri:
  • Eliminarea sistemului de vot prin delegați și înlocuirea cu votul tuturor membrilor;
  • Eliminarea sistemului de vot de tip „winner takes all” care încurajează atitudinile radicale și sectare cu un sistem de vot proporțional, care să reflecte diversitatea de opinii și curentele minoritare;
  • Introducerea pe scară largă în cadrul partidului a votului electronic;
  • Limitarea mandatelor simultane în partid la maximum două: o funcție în cadrul partidului și o funcție publică, aleasă sau numită;
  • Limitarea mandatelor elective în cadrul partidului la maximum trei ani;
  • Limitarea la maximum nouă ani a perioadei consecutive sau neconsecutive în care un membru poate deține o funcție în partid;
  • Încurajarea recrutării active și permanente de membri noi;
  • Candidații la președinția partidului, respectiv la președinția filialelor vor prezenta odată cu candidatura și o moțiune programatică care stabilește marile direcții ale partidului, respectiv ale filialei; moțiunea programatică legitimată prin vot va deveni baza pe care se vor dezvolta politicile publice și inițiativele partidului/filialei;
  • Vicepreședinții partidului/filialelor vor avea mandate și responsabilități clar stabilite;
  • Membrii desemnați ai Biroului Național vor asigura coordonarea activității partidului în regiunile de dezvoltare și diaspora.

6. Vrem un partid coerent politic și doctrinar

Europa și România trec prin transformări rapide la nivel societal și economic. De aceea, e important ca USR PLUS să își consolideze și să-și afirme identitatea doctrinară și viziunea politică pentru a putea modela marile transformări și reforme. Ca parte a familiei politice a Renew Europe, USR PLUS este un partid liberal de centru-dreapta. Această identitate doctrinară trebuie să fie afirmată și promovată prin acțiuni concrete: susținerea statului de drept și a drepturilor omului ca fundament al relației corecte dintre stat și individ, promovarea unui nou model economic care să îmbrățișeze transformarea verde și cea digitală ca oportunități de dezvoltare și nu ca obstacole, garantarea accesului la servicii publice și sociale de calitate, fără discriminare, consolidarea unui profil european proactiv al României. USR PLUS trebuie să își asume clar și fără echivoc această identitate liberal-centristă în care se regăsesc o mare parte dintre români, identitate care ne permite o diferențiere pozitivă față de celelalte forțe politice care se revendică doctrinar din zona stângii, a dreptei conservatoare sau a extremismului de tip naționalist.  
Măsuri:
  • Elaborarea unei viziuni doctrinare coerente bazate pe liberalismul european de centru-dreapta;
  • Asumarea leadership-ului asupra unor teme majore precum: Pactul Verde European, transformările din domeniul digital și al inteligenței artificiale.

7. Vrem un partid deschis și conectat în permanență cu societatea

Credem că un pericol major pentru un partid politic este deconectarea de societate și de alegători. De aceea, pentru noi este fundamental ca partidul să rămână deschis și să dialogheze permanent cu cetățenii, cu societatea civilă, cu mediul de afaceri, pentru a reflecta curentele de opinii și dorințele acestora în acțiunea sa politică. Noul statut va trebui să prevadă mecanisme prin care partidul să rămână deschis și conectat la societate. Mandatul partidului trebuie să fie acela de a reprezenta toată societatea, fără a exclude a priori vreun anumit grup. Vrem un partid care să asculte cetățenii, să fie prezent pe teren, să înțeleagă vulnerabilitățile oamenilor și să aibă empatie față de acestea.
Măsuri:
  • Crearea de rețele profesionale și tematice care să includă persoane și organizații din afara partidului (ex: rețeaua oamenilor de afaceri, rețeaua societății civile etc).

8. Vrem un partid care susține și creste viitoarele generații de lideri politici

Suntem partidul care își asumă trecerea dinspre perioada celor 30 de ani ai tranziției către România următorilor 30 de ani, cea a modernizării și europenizării depline. Această României a viitorului nu poate fi construită decât implicând cât mai mult tinerii în viața publică, aducând creativitatea, dinamismul și gândirea lor critică în centrul partidului.
Măsuri:
  • Garantarea independenței organizației de tineret, din care poate să facă parte orice tânăr membru sub 30 de ani, precum și asigurarea coordonării partidului cu structura de tineret prin includerea președinților organizațiilor de tineret ca invitați permanenți în cadrul ședințelor birourilor județene, respectiv a Biroului Național;
  • Alocarea unei finanțări clare și predictibile pentru organizația de tineret, care va fi utilizată pentru implementarea programelor organizației (atragerea de membri noi, interacțiunea cu tinerii, formularea de propuneri de politici publice specifice pentru tineret etc).

9. Vrem un partid care sprijină dezvoltarea filialelor județene și locale 

Putem fi un partid mare care să poată câștiga orice alegeri. Pentru aceasta, avem nevoie de o rețea de organizații locale solide și profesioniste, care să atragă cei mai competenți oameni. De aceea, e nevoie să investim mai mult în dezvoltarea și extinderea teritorială, dar și în mărirea capacității filialelor județene și locale de a se organiza, a comunica, a organiza campanii, a recruta.
Măsuri:
  • membrii birourilor județene și locale vor avea responsabilități bine definite pe fiecare domeniu de activitate (strategie, comunicare, campanii, politici publice, recrutare etc) și vor avea acces la training-uri specializate pe fiecare dintre aceste domenii;
  • Comisia de Politici Publice va organiza sesiuni de formare în politici publice pentru membrii filialelor județene și locale;
  • Secretariatul General va avea un departament special de sprijin logistic și juridic pentru filialele locale.

10. Vrem un partid de care să fim mândri și în care să ne facă plăcere să fim membri

Vrem un partid care să ne reprezinte idealurile, în care să putem crede fără rezerve și în care să întreținem o atmosferă de încredere, colegialitate și respect reciproc, în care să ne simțim bine și care să încurajeze relații sincere și prietenii între membri, dincolo de activitățile de partid.
Măsuri:
  • introducerea unui team-building semestrial la nivel național și de filială județeană deschis participării tuturor membrilor. 

Leave a Reply

Scrie aici contribuția ta cu privire la viitorul USR PLUS